Kategorier
Hjemmeskole

Asocialister

Først kørte man en damptromle henover folkeskolen, nu smadrer man ungdomsuddannelserne med endnu en reform. Hvis man er ødelagt og forpint efter 10 års skolegang, kan man nu være sikker på aldrig at komme videre end til erhvervsuddannelser og måske de mellemlange professionsuddannelser. De velbjergede kan tage et år på efterskole og siden gymnasiet. De fattige, drengene og dem fra landets yderområder tvinges ind på EPX.

De går imod bedre vidende

Danmarks Lærerforening har gentagne gange påpeget, at afgangsprøver ikke gør skolens undervisning bedre. Det vælger de at overhøre, og derimod stramme grebet og bruge afgangseksamen til at gøre det sværere at komme videre. Forkvinde for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg, Regitze Flannov, siger:

Både forskning og praksiserfaring peger på, at afgangsprøver ikke gør skolens undervisning bedre. Uden afgangsprøver vil vi kunne koncentrere os om at lave den gode, varierede, motiverende undervisning.

(Kilde: https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-dlf-skole-og-foraeldre/danmarks-laererforening-vil-have-alle-afgangsprover-afskaffet/4786706?fbclid=IwY2xjawIikuJleHRuA2FlbQIxMAABHdj3lcWKfSBvVwgJP5_DIf_cXRwHYl39R48I01DwU9CkMnZhH_0azT-efw_aem_dTxk3-hx6RSiurI-Po_VTA)

Desværre er der ikke mange, der lytter til fagekspertise. Lærerrådene, som tidligere havde høringsret og beslutningskompetence, blev nedlagt i 1990. Det betyder, at beslutninger truffet af politikere og embedsmænd sjældent har en solid pædagogisk forankring.

Skolen dræber lysten til at lære

En rapport fra Børns Vilkår viser, at hvert femte barn i 4. og 7. klasse sjældent eller aldrig har lyst til at gå i skole. Blandt 7.-klasserne stiger andelen til 25 %. Ifølge børnene skyldes det lange skoledage, kedelig undervisning, en oplevelse af ikke at kunne være sig selv og en frygt for at blive testet eller skulle fremlægge i klassen. 

(Kilde: https://bornsvilkar.dk/nyheder/ny-rapport-hvert-femte-barn-i-4-og-7-klasse-har-ikke-lyst-til-at-gaa-i-skole/?fbclid=IwY2xjawIikv9leHRuA2FlbQIxMAABHdj3lcWKfSBvVwgJP5_DIf_cXRwHYl39R48I01DwU9CkMnZhH_0azT-efw_aem_dTxk3-hx6RSiurI-Po_VTA)

Samtidig viser de nyeste tal, at eleverne får de laveste karakterer i 10 år. De har mistet lysten, siger forskere. 

(Kilde: https://www.berlingske.dk/indland/elever-faar-laveste-karakterer-i-matematik-i-ti-aar-jeg-blev-faktisk-lidt?utm_source=social&utm_medium=facebook&utm_content=link_opslag&fbclid=IwY2xjawIilK1leHRuA2FlbQIxMQABHQ-JDqkZ0T60PV9nqFoRzOhlTm-aNOZ562MuJwcPGmONw9W49mzG-xjjUg_aem_YgD4Ft4HKyxfTrIKlmhfjQ)

Som Grundtvig sagde ved åbningen af Marielyst Højskole i 1857:

“Lysten driver Værket, det er et gammelt og det er et sandt Ord, og der er ingensteds, hvor det er klarere end i Skolen (…)”

I dag ved vi også fra Ryan og Decis arbejde med Self-Determination Theory, at selvstyret læring og intrinsisk motivation skaber den bedste læring og livsglæde – både på kort og lang sigt.

Skolereformen og dens konsekvenser

Desværre blev både lærere, børn og forældre kørt over af skolereformen i 2013, der indførte 4.000 læringsmål og en rigid kompetencestyring. Konsekvenserne så vi tydeligt i årene efter – blandt andet beskrevet af børnelæge Karen Tilma:” De kom væltende i løbet af bare en måned. Det var voldsomt. Henvist med tics og søvnproblemer, ondt i maven og hovedet, og de tissede i bukserne. Det var resultatet af skolereformen og de lange skoledage – og jeg så dem hver dag”

(Kilde: https://ugeskriftet.dk/nyhed/det-er-en-tendens-i-tiden-som-pisker-born-og-unge?fbclid=IwY2xjawIij_lleHRuA2FlbQIxMAABHSRh0j5t_kUMgjI19xEbt4IHzkkJoxrKBwJ83-SNxXe9Aa0uAeFHaBNEkA_aem_94FgtO_YEF2pUNsXbq39-w)

Regeringen taler om at frisætte folkeskolen fra de tusindvis af læringsmål, men det ideologiske rodnet er det samme. Målene er nu vejledende, men de er ikke fjernet. Børnene bliver stadig betragtet som tomme beholdere, der blot skal fyldes med et nyt indhold. De ses stadig ikke som mål i sig selv, men som midler til økonomisk maksimering. De generationer, der nu er kørt igennem møllen er dem, der nu får lukket deres fremtidsmuligheder. 

Jeg undrer mig til stadighed over, hvordan vi forestiller os at kunne uddanne frie mennesker med tvang – og demokratisk sindede borgere i et udemokratisk skolesystem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *