Kategorier
Hjemmeskole

Hvad er formålet med at gå i skole?

Da jeg i sin tid gik gennem skoleporten med vores barn, opdagede jeg at skolen, jeg huskede fra min egen barndom, ikke fandtes længere. Den havde ændret sig radikalt. Hvad var der sket? Den forandring fik mig til at tænke over hvordan skolens værdier har ændret sig over tid.

Skolen anses for at være en bærende institution i samfundet, der både sikrer og udvikler centrale værdier. De værdier, der praktiseres og formidles i skolen, skaber dønninger, der når langt ud over skoleinstitutionen selv. Men skolens rolle som en central institution i samfundet betyder ikke, at dens eksistens eller struktur er en naturlov. Den er hverken baseret på ubestridelig videnskab eller hugget i stentavler, men snarere et konglomerat af pædagogiske forestillinger, traditioner og skiftende politiske vinde.

Det er nok de færreste, der har taget sig tid til at granske skolens historiske udvikling og formål. Men det er en vigtig øvelse, ikke blot fordi det har almen interesse, men også fordi det er godt for hjemmeundervisere at kende til. Skolens formål afspejler de politiske ideologier og pædagogiske doktriner, enhver generation formes efter. Ved at forstå denne udvikling får man en mulighed for bevidst at tilslutte sig eller tage afstand fra den retning, skolesystemet har taget.

Ved at læse Thomas Rømers bog Skolens formål, kan man se de historiske linjer i folkeskolens formålsparagraffer fra 1814 til 1993. Disse linjer giver en værdifuld forståelse af, hvordan formålet har udviklet sig op til sidste reviderede formålsparagraf i 2006. Selvom mange komplekse strømninger farver lovteksterne, og ikke alle kan dækkes her, tjener denne fremstilling som et kort, historisk overblik.

Almueskolen 1814: Et moralsk og nytteorienteret udgangspunkt

I 1814 indførtes skolepligt. Børnene skulle i skole for at lære at læse katekismus og være tro mod monarkiet. Formålet var en fusion af kristendommens fokus på retsskaffenhed og moral, enevældens behov for loyale og nyttige borgere og der er også et lille spor af oplysningstidens tro på viden og fornuft.

Denne tidlige udgave af skolen havde en tydelig funktion: at forme børn til lydige undersåtter og gode kristne. 

Placeringen i Grundloven: En garanti for frihed

Med Grundloven blev skoletvang afskaffet. Den nuværende skoleparagraf fra 1953 står sammen med de andre frihedsrettigheder; §79 forsamlingsfrihed, §78 foreningsfrihed, §77 ytringsfrihed, § 71 personlig frihed og § 67 religionsfrihed.

Denne placering understreger, at retten til undervisning ikke blot handler om at sikre borgernes uddannelse, men også om at beskytte den enkeltes ret til selvbestemmelse og frihed. Sammenhængen mellem disse frihedsrettigheder kittes sammen af begrebet åndsfrihed, som senere bliver en central del af skolens formålsparagraf.

Kort efter Grundloven blev friskoleloven vedtaget. Den gav forældre mulighed for at vælge alternativer til folkeskolen, så længe undervisningen står mål med folkeskolens krav. Disse love fungerer som vigtige samfundsventiler, der beskytter forældre mod at skulle overlade deres børn til en skole, der fungerer som redskab for en ideologi, de ikke sympatiserer med. Uddannelse kan således tilpasses individuelle behov og overbevisninger – en frihed, der er fundamental i et demokratisk samfund.

1937: Broen mellem tradition og fornyelse

I 1937 begyndte spirende tråde af Grundtvigs og reformpædagogikkens tanker at vise sig, især gennem begrebet selvvirksomhed. Der kom også et øget fokus på børnenes evner og anlæg.

I årene op til denne ændring blev Den store skolekommission nedsat i 1919, og kommissionen udarbejdede en række lovforslag, der fik stor betydning for skolens udvikling. Kommissionen indleder bemærkningerne til lovforslagene med at understrege folkeskolens rolle som en selvstændig og uafhængig pædagogisk institution:

“Med hensyn til det grundsynspunkt, der skal præge nærværende lov, har der indenfor kommissionen været enighed om, at folkeskolen som den betydningsfuldeste af alle skoleformer skal have sit mål i sig selv og ikke behøve at indrette sig på, hvad den højere skole måtte fordre af den.”

Selvom Grundtvig var imod ideen om en børneskole, fokuserede hans pædagogik på, at børneskolen ikke blot skulle ses som en forberedelse til voksenlivet – men som et liv i sig selv.

Kristendomsundervisningen var stadig forankret i folkekirkens evangelisk-lutherske lære, men dette harmonerede også med Grundtvigs idé om, at kristendommen kunne fungere som en kulturel og åndelig ramme uden nødvendigvis at være autoritær.

Formuleringen fra 1937 afspejler en tid, hvor skolens opgaver var ved at skifte fra at være primært en religiøs og disciplinerende institution til også at være et sted for selvstændig udvikling og dannelse. Ordet selvvirksomhed fungerede som en bro mellem den traditionelle, kristne dannelsestradition, filosofisk naturalisme og nyere reformpædagogiske strømninger, der begyndte at få fodfæste i det 20. århundrede.

1975: Reformpædagogikkens guldalder

I 1975 skete der et markant brud med fortidens kristne og autoritære præg. Reformpædagogikkens idealer blev tydelige, og kristendommen blev for første gang ikke nævnt som en eksplicit del af skolens opgave. Fokus skiftede til den enkelte elevs alsidige udvikling og skolens rolle som en demokratisk dannelsesinstitution.

Åndsfrihed blev en central værdi, der trak en klar linje til Grundtvigs arv.

Efterkrigstiden havde lært os vigtigheden af kritisk tænkning og demokratisk dannelse – aldrig mere Auschwitz. Skolen blev en arena for at skabe kritiske, ansvarlige og etisk reflekterede borgere. Modstand er dannelse i sig selv. Målet var ikke længere blot at uddanne, men at danne mennesker, der kunne modstå totalitære ideologier og fremme frihed og demokratisk fællesskab.


Denne periode repræsenterede kulminationen af pædagogiske idealer, der byggede på respekt for barnets rettigheder og værdighed

1993: Globalt og økologisk udsyn samt ligeværd

Tiden efter Berlinmurens fald krævede et mere internationalt perspektiv. Vægten er nu også lagt på at forstå dansk kultur og andre kulturer, fordi multikulturalisme har betydning i en globaliseret verden. Derudover kommer der fokus på forholdet til naturen i forbindelse med den tidlige opmærksomhed på økologiske problemer.

Denne formålsparagraf afspejler en verden i hastig forandring, hvor dannelse ikke kun handler om individet, men også om dets plads i en åben global økonomi og økologisk sammenhæng.

Formål sætter ting i perspektiv

Da jeg fulgte mit barn i skole i 2014, blev det tydeligt, hvor meget systemet havde ændret sig siden mine egne skoleår. Et historisk tilbageblik på skolens formålsparagraffer hjalp mig med at forstå, hvordan de værdimæssige skift i skolen gennem tiden havde formet systemet, som vi kender det i dag. Jeg vil i et senere indlæg komme ind på perioden fra 1993- 2006.

Den danske skoles formålsparagraffer repræsenterer en række idealer, der både er inspirerende og rummer en enorm pædagogisk dybde. Formål er netop ikke det samme som mål, der kan afkrydses på en checkliste, som skolen har været styret af de sidste årtier. Formål kan ikke styres eller måles som objektive størrelser. De fungerer snarere som pejlemærker, der inviterer os til at reflektere over, hvad der gør skolen meningsfuld.

Som forældre eller undervisere kan vi bruge formålsparagrafferne som et værktøj til at vurdere, om skolen lever op til sine egne idealer. Men man kan også blive dannet andre steder end skolen. Som hjemmeundervisere giver det anledning til at overveje, hvilke værdier vi selv ønsker at videreføre uden for skolens rammer. 

Kategorier
Hjemmeskole

Dengang børnene var et mål i sig selv

Det er skolens formål at dygtiggøre børnene til at gå ud i samfunds- og erhvervslivet, velegnede til at opfylde de krav, man med rimelighed kan stille, men først og fremmest er det skolens opgave at fremme alle muligheder for, at børnene kan vokse op som harmoniske, lykkelige og gode mennesker. – Den Blå Betænkning

Den Blå Betænkning er betegnelsen for en undervisningsvejledning, der blev skrevet i 1960 og 1961. Den gjorde op med den sorte skole – en skoleform, der var præget af udenadslære, disciplin og autoritære strukturer. Vejledningen blev trykt med et blåt omslag, og derfor blev den kendt som Den Blå Betænkning. Bag den stod hundredvis af skolefolk, heraf mange reformpædagoger, som ønskede en anden vej for skolen og dens elever.

Det centrale i Den Blå Betænkning var et skifte i formålet med undervisningen. Skolens opgave blev beskrevet som mere end blot at lære eleverne endeløse rækker af fakta; den skulle også skabe harmoniske og lykkelige mennesker. En ambition, der uden tvivl kan diskuteres – kan en skole virkelig gøre mennesker lykkelige? Og hvad betyder det overhovedet at være harmonisk?

Men uanset hvordan vi forholder os til det ideal, så repræsenterer det en filosofisk tanke: at børnene skulle være et mål i sig selv, ikke blot midler til opfyldelse af samfundsmæssige målsætninger.

UDENADSLÆRE OG LYDIGHED – FARERNE VED EN ENSPORET TILGANG

Den sorte skole var kendetegnet ved terperi og en streng disciplin, hvor elever blev opdraget til blind lydighed. Efterkrigstiden bragte en dybere forståelse af de farer, der lurer i en sådan tilgang. Totalitarismens fremmarch i det 20. århundrede viste, hvor galt det kan gå, når kritisk tænkning undertrykkes, og mennesker reduceres til lydige redskaber.

Hannah Arendt belyser netop den problemstilling i sine værker, blandt andet Eichmann i Jerusalem og Menneskets vilkår. Hun argumenterer for, at evnen til at tænke selvstændigt og stille spørgsmål er afgørende for at undgå dehumanisering. Uden denne evne risikerer vi, at individer blindt følger ordrer – selv når disse ordrer er dybt umenneskelige.

Denne indsigt ligger tæt op ad Den Blå Betænkning, som insisterede på, at skolen skulle være mere end en fabrik, der masseproducerede arbejdskraft. Skolen skulle være et sted, hvor børn udvikledes som hele mennesker – med selvvirksomhed og kapacitet til at bidrage til et sundt demokrati.

Fra harmoniske mennesker til “møtrikker i maskineriet

Vi forlod visionen om børn som mål i sig selv omkring 00èrne, hvor skolen i stedet blev en del af konkurrencestatens maskineri. Børn blev møtrikker, der skulle opfylde økonomiske og politiske målsætninger. De første PISA test i 2000 og 2003 udløste en krise, fordi man politisk fik en oplevelse af at skolen var i en faglig krise. Særligt blev der fra borgerlige kredse ført en kritik af den slappe skole, men kritikken blev siden også delt af Socialdemokratiet. I 2013 kom også Radikale Venstre og SF med på vognen. (Thomas Rømer, 2022)

Anders Fogh Rasmussen gjorde op med det han døbte “rundkredspædagogik” i sin åbningstale i Folketinget i 2003:

“Der har i nogle årtier været tilbageholdenhed med at stille krav og vise konsekvens.

I skolerne er de faglige krav blevet slækket. Måske af frygt for, at kontante faglige krav ville være til ugunst for de svageste. Men skadevirkningen er alvorlig. De svageste elever er blevet ladt i stikken. Og danske skoleelever klarer sig dårligere end elever i andre lande på en række afgørende punkter.

Der er kun én vej fremad. Vi skal til at oppe os. Vi skal simpelt hen være endnu dygtigere. Vi skal højne de faglige krav over alt i uddannelsessystemet.

Vi skal indse, at en vis portion paratviden er nødvendig. I tre årtier er der kastet vrag på paratviden. Den er blevet opfattet som sort skole, udenadslære og terperi.

Det er som om, at indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: ”Hvad synes du selv?””

Man anså altså reformpædagogik ikke alene som modsætning til faglige færdigheder, men som selve årsagen til at skolen var blevet for slap. Nu måtte der igen stilles krav, strammes op og indføres konsekvens!

Men ved at frigøre skolen fra reformpædagogik blev skolen ikke befriet, tværtimod blev den lagt i nogle endnu mere skrækindjagende lænker. Skolen blev en del af konkurrencestaten, hvilket endeligt blev cementeret med folkeskolereformen og mistede dermed sin humanistiske vision. 

Kategorier
Hjemmeskole

Hvorfor hjemmeskole?

98,5 procent af alle danske børn går i skole, så det er klart, at valget om at hjemmeskole virker radikalt og vækker nysgerrighed. Der er rigtig mange grunde til, at vi har valgt hjemmeundervisning, så det er ret svært at gøre rede for. Her er dog mit forsøg på at beskrive enkelte udvalgte punkter: 

Som respons på folkeskolereformen 

Vores førstevalg var den lokale folkeskole, og i de år, vi ramte skolen, blev folkeskolereformen rullet ud for fuld kraft. Dengang var vi ikke bevidste om den totale ideologiske og politiske omkalfatring, folkeskolen gennemgik, og som vi tillidsfuldt overlod vores barn til. Men det blev mere og mere tydeligt og konkret for os, som tiden gik: Pisa-panik, opgør med reformpædagogik, lange skoledage, topstyring fra Christiansborg med de tusindvis af centralt bestemte læringsmål og kompetenceudvikling, som ikke alene var styrende for indholdet af undervisningen, men også påvirkede undervisningsformen på et didaktisk niveau. 

60’ernes forestillinger om, at børnene var et mål i sig selv – som beskrevet i Den Blå Betænkning, der betonede, at skolens opgave frem for alt var at skabe harmoniske og lykkelige mennesker – blev endelig smidt på møddingen. Det satte de nationale tests en streg under; børnene blev behandlet som et produkt, der skulle kvalitetskontrolleres. De var ikke længere et mål i sig selv. Lærernes faglighed blev trådt under fode, og forældre kunne måbende se til. Skolen var befolket med dygtige lærere, der forsøgte at trække i en anden retning, mens skoledagen sikkert og støt blev koloniseret af reformens mange krav. 

Vi tog på et tidspunkt initiativ til et forældremøde, hvor 20 ud af 22 forældrepar sammen lavede en underskriftsindsamling for at få sat skoletiden ned. Lærerne støttede os, men ledelsen afviste blankt vores appel. I stedet responderede de med at indkalde hele klassens forældregruppe til workshops, hvor vi kunne blive undervist i, hvordan man som forældre bedst bakkede op om skolens linje. 

Vi måtte erkende, at skolen ikke var et sted, hvor hverken børn eller forældre kunne få reel indflydelse. 

Vi erfarede først senere, at folkeskolens formålsparagraf blev ændret i årene op til skolereformen. Tidligere skulle skolens virke bygge på demokrati, hvilket betød, at demokratiske værdier var fundamentet for skolens hverdag. Denne formulering blev i 2006 ændret til, at skolen blot skulle være præget af demokrati.

Det frustrerede os at opleve, at forældres begrundede modstand effektivt blev slået ned, og at skolelærerne fik mundkurv på. Skolesystemet var blevet topstyret og forældrene blev i bund og grund instrueret i, hvordan de skal opføre sig i forhold til skolen.

Efter gentagne forsøg på at skabe forandring indså vi, at skolesystemet ikke kunne ændres indefra, og at der var en grundlæggende uoverensstemmelse mellem skolens politiske struktur og vores værdier. 

Barndommen har en værdi i sig selv 

Umiddelbart skulle man mene, det er selvindlysende, men det er det alligevel ikke, når barndommen kapres af en politisk ideologi. I dag er kundskaber erstattet med teknisk-instrumentel kompetencestyring, samtidig med at man forsøger at forudbestemme og sikre arbejdsmarkedskompetencer til et arbejdsmarked, der ligger 20 år ude i fremtiden – et arbejdsmarked, som ingen reelt kan forudse! 

Barndommen er en politisk slagmark, hvor skolen styrer, hvad børn skal lære, og hvornår de skal lære det. I 2006 tilføjede man til folkeskolens formålsparagraf, at skolen skal forberede børn til videre uddannelse. Dermed blev barndommen frataget sin egenværdi og omdannet til en forberedelse til arbejdsmarkedet.

Enhver ny generation rummer potentiale til at forny sig og forandre verden, men når man presser et politisk fokus ned over børnene, lukker man fremtiden, i stedet for at åbne den op. Det bliver ufrit.

Ved at forme børnene efter spekulative fremtidige behov begrænser man deres evne til at finde nye veje – når vejen allerede er fastlagt på forhånd.

Børnene bestemmer ikke selv, hvad de skal lære, hvornår de skal lære det, og det sker i et system med klare politiske mål.

Vi øser generøst af kulturelle gaver fra den ene generation til den næste, men kan vi virkelig bestemme, hvad de skal bruge disse gaver til? 

Hannah Arendt beskriver det så smukt: 

“Pædagogik er det øjeblik, hvor vi afgør, om vi elsker den fælles verden nok til at tage ansvar for den og dermed, om vi vil redde verden fra den ruin, som vil være den uundgåelige konsekvens, hvis ikke de nye og unge kan opdage og genskabe den. Og pædagogik er også det øjeblik, hvor vi afgør, om vi elsker vores børn nok til at udelukke dem fra den fælles verden og overlade dem til deres egen skæbne og til ikke at fratage dem muligheden for at starte noget nyt, noget for os uforudsigeligt, men at forberede dem på deres opgave med at genskabe en fælles verden.”

Naturen har skabt det sådan, at man er barn før man er voksen. Barndommen er en periode, hvor børn har ret til at være og lære- i det tempo, der passer til dem, uden at blive presset af krav om, hvad de skal kunne eller forsøgt støbt og designet til en forudbestemt opgave.

Hvis vi ikke giver børnene plads til at starte noget nyt, stjæler vi deres potentiale og retten til at forme deres egen fremtid og finde deres egen vej i livet. Muligheden for at begynde forfra må sikres alle mennesker.

Børns frihed

Skoler er på systemniveau ens. De følger den samme struktur med aldersinddeling og bygger på en række antagelser om, at børn skal sidde stille, lytte opmærksomt og blive undervist af en særlig vidende voksen for at lære noget. Reel læring foregår i skolen, og hvis børnene får lov, vil de smyge sig udenom.

Folkeskolerne følger fuldstændig ens læringsmål, som er centralt fastsat fra Christiansborg, lærerne er uddannet på samme måde og er forpligtet til at følge den samme trinvise læring, de samme fag, samme pensum og de samme tests og eksamener. Friskolerne læner sig i vid udstrækning op ad samme skabelon, selv dem der tegner sig for de ideologiske undtagelser.

For børnene er skolegang en tvangsforanstaltning. De har ikke ret til at sige nej til skole, og de har ikke frihed til at bestemme, hvad de vil lære, hvor de vil bevæge sig hen eller hvornår de må spise og lege.

Men skolen er ikke en absolut nødvendighed for at lære. Børn er fra naturens side hard-wired til at lære. Det ligger i deres DNA. At lære er en vital egenskab, der har udviklet sig gennem millioner af år. En naturlig evne, der evolutionært har udviklet sig gennem menneskehedens historie. Set fra et evolutionært perspektiv er det moderne tvangsprægede skolesystem meget nyt.

“ Today most people think of childhood and schooling as indelibly entwined. We identify children by their grade in school. We automatically think of learning as work, which children must be forced to do in special workplaces, schools, modeled after factories. All this seems completely normal to us, because we see it everywhere. We rarely stop to think about how new and unnatural all this is in the larger context of human evolution and how it emerged from a bleak period in our history that was marked by child labor and beliefs in childrenś innate sinfulness. We have forgotten that children are designed by nature to learn through self-directed play and exploration, and so, more and more, we deprive them of freedom to learn, subjecting them instead to the tedious and painfully slow learning methods devised by those who run the schools”. Peter Gray, Free to learn